Alena Walentin

Torsdag den 29. juli kl. 1930:

Musik af formidable franske kvinder

Det er to betydningsfulde og spændende, franske kvindelige komponister, vi skal høre i 1. afdeling af koncerten, der DR-transmitteres i sin helhed.

Mel Bonis (1858-1937) var, trods megen modgang, en yderst produktiv, postromantisk komponist. Oprindelig hed hun Mélanie Hélène Bonis, men var nødt til at skifte til et mere androgynt klingende navn, hvis hun skulle gøre sig håb om at blive publiceret. Hendes talent formåede at trodse normerne  i den middelklasse-katolske uddannelse hun, udover ægteskabet med en 25 år ældre mand, blev påtvunget. Den 16-årige Melanie fik dog lejlighed til at følge kurser i harmoni og komposition sammen med bl.a. Claude Debussy på konservatoriet. Her mødte og forelskede hun sig i en ung poet og sanger, som hun mange år senere tog som elsker.

Louise Farrenc (1804-1975), voksede op i en bohéme-familie, hvor hendes musikinteresse blev ansporet. Efter konservatorieuddannelse blev hun en kendt koncertpianist og, som den eneste kvinde i det 19. århundrede, professor på konservatoriet. Samtidig komponerede hun, symfonier og overturer, tiljublet af Hector Berlioz, men især kammermusik og særligt hendes to klaverkvintetter var højt elsket. Ikke desto mindre lå hendes honorarer langt under mandlige professorers. Det kæmpede hun, livslangt, imod. Og hun vandt til sidst. 

Aftenens koncert


1. del:

Mel Bonis: Sonate for fløjte og klaver

Louise Farrenc: Trio, op. 45


2. del:

Debussy: Sonate for cello og klaver, L135

Carl Maria von Weber: Trio, op. 63



Mel Bonis

Louise Farrenc


Pianisten Berit Johansen Tange debuterede fra Det kgl. danske Musikkonservatoriums kammermusikklasse i 2000 og har siden været ansat som akkompagnatør og repetitør samme sted. I både ind- og udland har hun optrådt som akkompagnatør, kammermusiker og solist i talrige sammenhænge. Særligt nær Berit Johansen Tanges hjerte står den danske komponists Rued Langgaards musik. Hun har udgivet tre cd’er med hans soloklaverværker, har gennem mange år været fast koncertgiver ved den årlige Rued Langgard Festival og har arbejdet aktivt for at udbrede kendskabet til hans musik ved masterclasses i Østrig og Danmark.


Alena Walentin er uddannet fløjtenist ved Royal Academy of Music i London hos professor William Bennett. Hun har flere gange været inviteret til den verdenskendte Verbier Festival i Schweiz som kammermusiklærer og som fløjtenist i Verbier Symfoniorkestret. I Danmark, hvor hun er kendt som medlem af Atéa Quintet, er hun dobbelt prisvinder i Carl Nielsen Internationale Kammermusik Konkurrence og i 2020 blev Alena Walentins debut-CD i DR P2 "Ugens CD". Hun har givet talrige koncerter over hele verden med bl.a. Moscow Filharmonic Orchestra, Royal Academy og Moscow Chamber Orchestra. Alena Walentin er professor ved Koninklijk Conservatorium Den Haag og Guildhall School of Music and Drama i London.

Den tyske cellist Mathias Beyer Karlshøj fik sin første celloundervisning som syvårig og har, udover sin uddannelse på musikkonservatoriet i København, bl.a. fulgt musikfænomenologi-seminar hos Sergiu Celibidache. Mathias Beyer er med i Henschel Quartett og Johnannes Kreisler Klavertrio og har siden 2006 opført flere triokoncerter med Nikolaj Znaider og Saleem Ashkar. Og skønt hovedvægten er på kammermusikken, har orkesterspil også haft stor betydning. Fx var han med til at starte Das junge Orchester og assisterede i en årrække regelmæssigt i DR Symfoniorkester, bl.a. til BBC Proms. Mathias Beyer Karlshøj begyndte selv at undervise på cello og har et stadigt voksende antal privatelever.